Digi Lab

JAK DOBRAĆ NARZĘDZIA KOMUNIKACJI?

Opublikowano 24 czerwca 2021 r.

W jaki sposób komunikować się ze swoimi odbiorcami? To pytanie spędza sen z powiek zarówno pracownikom działów marketingu prywatnych firm, jak i osobom zatrudnionym przy upowszechnianiu projektów publicznych. Dobór narzędzi komunikacji i promocji przede wszystkim powinien zależeć od tego, jaki jest Twój cel, jaka grupa docelowa i… jakim budżetem dysponujesz.

Pamiętaj, aby mierzyć siły na zamiary 

No właśnie, budżet. To słowo powraca jak mantra przy planowaniu jakichkolwiek działań projektowych. Nie inaczej jest z upowszechnianiem i promocją. Niestety, tworząc strategię komunikacji i dobierając stosowne narzędzia do jej realizacji, nie możesz całkowicie popuścić wodzy fantazji. Szczególnie, jeżeli realizujesz projekt unijny, a w dokumentach lub fiszkach projektowych zapisano dokładnie, jaka suma może być przeznaczona na działania upowszechniające. Ale bez obaw! To, że Twój budżet nie pozwala Ci na zrealizowanie kampanii billboardowej o ogólnokrajowym zasięgu lub na nawiązanie współpracy z topowymi influencerami, nie oznacza jeszcze, że promocja Twojego projektu nie może być skuteczna. Musisz tylko zrozumieć na co Cię stać i zabrać się do doboru odpowiednich narzędzi… z głową.

Poznaj swoją grupę docelową

Zacznij od określenia swojej grupy targetowej, czyli tych odbiorców, do których będziesz kierował swój komunikat. Zastanów się, kogo może interesować Twój projekt, kto może być zainteresowany “produktem” wytworzonym w ramach jego realizacji. Przykładowo, jeżeli otrzymałeś pieniądze z Unii na organizację konferencji edukacyjnej, Twoją grupą docelową będzie, tak zgadłeś, branża edukacyjna. Jeśli natomiast otrzymałeś dofinansowanie na internacjonalizację swojej firmy, a zajmujesz się produkcją sprzętu rolniczego, odbiorcami Twojej komunikacji powinni być zapewne reprezentanci branży rolnej z zagranicy. Musisz zdefiniować przynajmniej podstawowe parametry, z jakiej branży wywodzi się Twoja grupa targetowa, w jakim jest wieku, jakie tereny zamieszkuje, czy są to ludzie prywatni czy też przedsiębiorstwa. Wiesz już kim jest Twoja grupa targetowa? Dopiero wtedy możesz pomyśleć o doborze odpowiednich narzędzi komunikacji, które pomogą Ci do niej dotrzeć. W końcu w dotarciu do różnych grup pomagają różne narzędzia. Do poszukujących pracy ludzi w wieku średnim z małych miasteczek najpewniej łatwiej będzie Ci dotrzeć poprzez ulotki pozostawione w lokalnym “pośredniaku” niż za pomocą TikToka, prawda? Analogicznie, jeśli prowadzisz działania B2B i odbiorcą Twojej komunikacji są inne firmy, być może odpowiedniejszym narzędziem niż reklama na Facebooku będzie kampania na LinkedInie albo e-mail marketing. Zrozumienie swojej grupy targetowej to pierwszy krok na drodze do wybrania skutecznych narzędzi upowszechniania. 

Upowszechniać… ale po co? 

Zdefiniowanie grupy targetowej jest kluczowe w procesie doboru narzędzi upowszechniania, to prawda. Natomiast musisz też pamiętać o tym, że kształt prowadzonych przez Ciebie działań upowszechniających, a co za tym idzie także narzędzi ich realizacji, powinien być przede wszystkim podporządkowany obranym przez Ciebie celom. Dlatego powinieneś zadać sobie pytanie, co tak naprawdę chcesz osiągnąć upowszechniając swój projekt? Czy chodzi o zwiększenie świadomości marki? Poprawę wizerunku instytucji, w której pracujesz? Sprzedaż produktu, czymkolwiek by on nie był? A może zmianę postrzegania społecznego jakiejś ważkiej kwestii? Doprecyzujmy, takich celów może być wiele. Jeżeli upowszechniasz projekt, który będzie realizowany przez kilka lat, być może w początkowym etapie będziesz chciał zbudować jego świadomość, a następnie przekonać ludzi do partycypowania w nim. Ale nawet wtedy musisz mieć to zdefiniowane i uporządkowane. Jeżeli bowiem zależy Ci na zbudowaniu jak najszerszej świadomości społecznej swojego projektu, postawisz zapewne na… zasięgi. Kampanię telewizyjną w ogólnodostępnych kanałach albo kampanie Google i Facebook optymalizowane  właśnie na zasięg. Jeśli natomiast będziesz chciał przekonać odbiorców do podjęcia konkretnego działania – np. zapisu na szkolenie, wzięcia udziału w konferencji albo zakupu produktu – powinieneś skorzystać z innych narzędzi komunikacji, na przykład e-mail marketing albo kampanie reklamowe w internecie optymalizowane na konwersję. 

Jakie narzędzia upowszechniania wybrać?

Wiesz już na co zwracać uwagę przy wyborze narzędzi komunikacji. Sam proces ich doboru może wydawać się prosty, ale decydując się na konkretne rozwiązania należy mieć całkiem niezłe rozeznanie w tym, co oferuje rynek. W końcu na niewiele zda Ci się wiedza o tym, jaki cel chcesz osiągnąć i do kogo chcesz dotrzeć z komunikatem, jeżeli nie orientujesz się w tym jakie narzędzia upowszechniania są w ogóle dostępne i jakie najlepiej sprawdzą się w Twoim przypadku. Czasami w takiej sytuacji warto sięgnąć po pomoc specjalistów. Możesz też kontynuować lekturę tekstów naszej bazy wiedzy, z której dowiesz się m.in. jakie narzędzia komunikacji są dostępne w internecie i co zrobić, żeby o Twoim projekcie było głośno