Digi Lab

CZYM JEST "GRUPA DOCELOWA" CZYLI JAK OKREŚLIĆ ODBIORCÓW KOMUNIKATU REKLAMOWEGO?

Opublikowano 10 czerwca 2021 r.

Być może miałeś już okazję zetknąć się w dokumentach projektowych z określeniem “grupa docelowa” lub “grupa targetowa”. Nie trzeba być ekspertem od komunikacji czy marketingu, aby domyślić się, jakie znaczenie kryje się za tym terminem. Można je zrozumieć intuicyjnie, to nic innego jak grupa, do której skierowany jest główny komunikat albo reklama. Nic prostszego? Nie do końca. Zrozumienie terminu to bowiem jedno, a uświadomienie sobie, jak ważnym aspektem prowadzonych działań upowszechniających jest grupa docelowa, to całkiem inna para kaloszy. 

Upowszechniaj z głową

Jeżeli akurat planujesz realizowane w ramach Twojego projektu działania upowszechniające, to jedną z pierwszych rzeczy, nad którymi powinieneś się pochylić jest właśnie określenie grupy targetowej. To absolutna podstawa wszelkich działań komunikacyjnych oraz marketingowych. W pierwszej kolejności definiujesz cel, czyli na przykład wzrost świadomości marki albo zwiększenie poziomu sprzedaży produktu, następnie zaś identyfikujesz odbiorców swojej komunikacji, czyli grupę docelową. Należyte określenie grupy targetowej to klucz do przeprowadzenia udanych działań promocyjnych i upowszechniających. Jeżeli bowiem zidentyfikujesz ją źle, przeprowadzona przez Ciebie kampania reklamowa w internecie lub prasie będzie jedynie sztuką dla sztuką. Wydasz pieniądze, reklamy zostaną wyemitowane, ale nie trafisz do odbiorców zainteresowanych tym, co akurat masz do zakomunikowania.

Weź pod uwagę kryteria demograficzne i behawioralne

Jak w takim razie określić grupę docelową dla Twojego projektu? Podstawowym kryterium, jakie przyjęło się brać pod uwagę, jest aspekt społeczno-demograficzny. Co to znaczy? Należy zastanowić się m.in. nad wiekiem, płcią, miejscem zamieszkania, wykształceniem czy statusem materialnym odbiorców komunikatu. Dodatkowo, pod uwagę należy wziąć czynniki behawioralne i psychograficzne, czyli określić grupę w oparciu o jej zachowania, zainteresowania i styl życia. Przykładowo, jeżeli otrzymałeś dotację z Unii na budowę basenu, to w ramach działań upowszechniających będziesz zapewne chciał dotrzeć do ludzi zainteresowanych aktywnym trybem życia, spędzających czas na mieście i lubiących pływać. Jeżeli natomiast odpowiadasz za promocję turystyczną Twojej gminy, powinieneś raczej wziąć na celownik takie osoby, które lubią podróżować po Polsce. 

Skorzystaj z pomocy ekspertów od upowszechniania

To oczywiście duże uproszczenie, a analiza i identyfikacja odpowiednio receptywnej grupy targetowej wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Czasami więc warto w tych kwestiach sięgnąć po pomoc profesjonalistów. Szczególnie, że reklama w internecie stwarza nieporównywalnie większe możliwości targetowania niż tradycyjne kanały reklamowe, takie jak prasa czy telewizja. Eksperci mogą więc pomóc Ci nie tylko w zdefiniowaniu właściwej grupy docelowej, ale również w doborze odpowiednich narzędzii komunikacji, które umożliwą precyzyjne dotarcie do odbiorców.