Opublikowano 11 października 2021 r.
Dobór odpowiednich narzędzi komunikacji digital marketingowej to w obecnych czasach jeden z kluczowych aspektów planowania działań upowszechniających i promocyjnych. Ubiegasz się o dofinansowanie na promocję swojego produktu? A może uzyskałeś już wsparcie z Funduszy Europejskich, ale zapisy projektowe nie precyzują z jakich narzędzi komunikacji w internecie masz skorzystać? Niezależnie od sytuacji odpowiednio dobrane narzędzia mogą okazać się kluczem do realizacji celów projektowych i sukcesu, dlatego powinieneś potraktować to zadanie priorytetowo.
Jeżeli do promocji i upowszechniania swojego projektu podchodzisz na poważnie, przed przystąpieniem do realizacji konkretnych działań powinieneś najpierw stworzyć strategię, a przynajmniej plan, którego będziesz się trzymał. Aby to zrobić, musisz wpierw określić swoje cele. W drugiej kolejności natomiast dobrać do nich odpowiednie narzędzia. Dlaczego dobór narzędzi jest tak istotny? Cóż, niewłaściwa selekcja narzędzi marketingowych może doprowadzić do sytuacji, w której nie osiągniesz swoich celów komunikacyjnych, a w konsekwencji – o Twoim projekcie nikt nie usłyszy i zakończy się porażką. Musisz więc podejść do tego zadania wyjątkowo rzetelnie albo powierzyć je profesjonalistom. Innymi narzędziami komunikacji w internecie będziesz się bowiem posługiwał, jeżeli zależy Ci na włączaniu do projektu partnerów takich, jak instytucje publiczne lub firmy, innymi kiedy próbujesz zbudować świadomość społeczną jakiegoś zagadnienia, a jeszcze innymi, jeśli chcesz wejść na nowy rynek i po prostu sprzedać swój produkty.
No właśnie, narzędzia marketingowe służą osiągnięciu bardzo konkretnych celów, dlatego ich zdefiniowanie jest konieczne zanim pochylisz się nad dostępnymi narzędziami. W dużym uproszczeniu możemy podzielić sobie działania z obszaru digital marketingu na takie, które służą budowaniu zasięgów i “świadomości marki” oraz na takie, które służą osiągnięciu konkretnego celu, np. wejścia na stronę, pobrania aplikacji albo uzyskaniu tak zwanej konwersji, którą możemy definiować na wiele sposobów. Jest to konkretne działanie użytkownika, jak zapis na newsletter, zakup lub dodanie do koszyka produktu, rejestracja na stronie czy zapis na konferencję. Musisz więc dopasować swoje cele ostateczne (np. znalezienie partnera biznesowego lub zbudowanie świadomości jakiegoś zagadnienia) do możliwości jakie daje Ci marketing w internecie. Chcesz, żeby mieszkańcy Twojego miasta dowiedzieli się o rozwiązaniu cyfrowym, które wdrażacie w urzędzie? Musisz postawić na budowanie zasięgów i świadomości marki. Szukasz firm, które będziesz włączał w swój projekt? Być może najwłaściwszym rozwiązaniem będzie pozyskiwanie zapisów na organizowaną przez Ciebie konferencję. Chcesz po prostu sprzedać swój produkt? Stawiaj na działania stricte sprzedażowe nastawione na generowanie konwersji definiowanej jako finalizacja zakupu na stronie. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od specyfiki projektu.
Dobierając narzędzia komunikacji pod swoje cele, musisz mieć też świadomość, że niektóre narzędzia sprawdzają się lepiej w przypadku pewnych grup użytkowników, a inne gorzej. W tym artykule skupiamy się na narzędziach internetowych, co nieco ułatwia sprawę, ale przecież z internetu korzystają ludzi z różnych grup wiekowych zainteresowaniach i różnym statusie ekonomicznym, prawda? Dlatego wybierając konkretne narzędzie koniecznie zwróć uwagę na to, jak sprawdza się w przypadku Twojej grupy targetowej. Nie zdefiniowałeś jeszcze swojej grupy docelowej? W takim razie musisz zrobić krok w tył i zastanowić się do kogo dokładnie chcesz dotrzeć. Jeśli jednak wiesz już kim są Twoi odbiorcy pomyśl, czy będą receptywni na wybraną przez Ciebie formę reklamy. Zależy Ci na tym, aby zaangażować w działania projektowe przedsiębiorców? Zapewne rozsądnie będzie podjąć działania na platformie LinkedIn. Chcesz dotrzeć do młodzieży w wieku szkolnym? Może najodpowiedniejszym narzędziem będzie więc TikTok. Musisz informować partnerów projektu o postępach prac? W tej sytuacji dobrze sprawdzą się mailingi. To tylko kilka przykładów. Teraz musisz sam zastanowić się nad tym, które narzędzia najlepiej pasuję do Twojej grupy targetowej. Na pewno warto, abyś sprawdził jaka jest penetracja rynku i skuteczność konkretnego narzędzia w danej grupie demograficznej lub ekonomicznej.
Narzędzia komunikacji w internecie, czy szerzej działania z zakresu digital marketingu, możemy w uproszczeniu podzielić na kilka obszarów:
To jakie narzędzia komunikacji w internecie okażą się skuteczne w Twoim projekcie zależy od zdefiniowanej grupy targetowej, specyfiki projektu i celów, które przed sobą postawiłeś. Jeżeli masz problemy z doborem narzędzi, zapraszamy do kontaktu!