Digi Lab

DZIAŁANIA CONTENTOWE W PROJEKTACH UNIJNYCH

Opublikowano 2 września 2021 r.

Twoja organizacja otrzymała dofinansowanie i realizujesz projekt finansowany z funduszy unijnych? Taki zastrzyk gotówki to zawsze ogromna szansa dla firmy lub instytucji, ale musisz też pamiętać, że spoczywają na Tobie pewne zobowiązania odnośnie działań informacyjnych i promocyjnych, które musisz zrealizować. Formalne zobowiązania to zresztą nie wszystko, w końcu na pewno zależy Ci także, aby upowszechnianie Twojego projektu zakończyło się sukcesem. Nieodzownym elementem wszystkich jakościowo prowadzonych działań komunikacyjnych jest obecnie content marketing, czyli po prostu marketing treści. I to właśnie działania contentowe w projektach unijnych bierzemy w tym tekście pod lupę. 

Content is a king! Czyli o co właściwie chodzi z tym contentem…

Być może słyszałeś kiedyś popularne w branży marketingowej powiedzenie “Content is a king”. Nie wzięło się ono z niczego. Marketing treści to obecnie bardzo istotny obszar działań komunikacyjnych, w który inwestowane są coraz większe pieniądze. Dlaczego content jest tak ważny? Cóż, jeśli przetłumaczy sobie to pytanie na polski, okaże się, że pytamy dlaczego tak ważne są treści. A przecież treści tekstowe, wizualne czy audiowizualne to podstawowy nośnik informacji i metoda dotarcia ze swoim przekazem do odbiorców. Marketing treści, w przeciwieństwie do pozostałych obszarów komunikacji, pozwala też na zbudowanie trwalszej relacji z odbiorcami i znaczące zwiększenie ich zaangażowania. A dodatkowo, w dobie internetu, są to działania całkowicie mierzalne. Możesz więc sprawdzić, ile osób polubiło Twojego posta, ile kliknęło w artykuł i na jakim fragmencie tekstu najdłużej zawiesili oko. No właśnie, co właściwie kryje się pod pojęciem działań contentowych? Rozwój treści na stronie internetowej, publikacja artykułów, produkcja materiałów graficznych lub wideo, obecność w mediach społecznościowych i wiele, wiele innych. Content marketing to całe mnóstwo możliwości, aby z powodzeniem realizować obraną przez Ciebie strategię upowszechniania. Jeżeli więc taką możliwość, powinieneś uwzględnić w swoich planach nie tylko te działania contentowe, do których zrealizowania zobowiązany jest w ramach prowadzonego projektu. No właśnie, a skoro o zobowiązaniach projektowych mowa… 

Strona internetowa, czyli wizytówka Twojego projektu 

Strona internetowa to bez wątpienia Twoja najważniejsza wizytówka. Jej wygląd i zawartość świadczą o Tobie, mówią użytkownikom z jaką firmą, marką, instytucją czy projektem mają do czynienia. Co istotne, realizując projekt unijny jesteś też zobowiązany do zamieszczenia informacji o nim na swojej stronie www. Może to być zarówno witryna Twojej organizacji, jak i dedykowana strona stworzona na potrzeby projektu. To drugie rozwiązanie jest o tyle wskazane, że strona to także dobre miejsce do publikacji różnego rodzaju treści (np. infografik, artykułów na blogu lub materiałów wideo), które mają za zadanie zaangażować odbiorcę. Jeżeli Twoja witryna jest dobrze wypozycjonowana w wynikach wyszukiwania, być może treści te użytkownicy znajdą sami. Jeżeli nie, możesz podpromować ją na swoim profilu w mediach społecznościowych, linkując do najbardziej interesujących materiałów.

Upowszechnianie z głową, czyli przemyślana strategia contentowa

Strona internetowa to jednak zaledwie początek. Tylko i aż kamień węgielny działań z obszaru content marketingu. Jeżeli planujesz, aby ważnym elementem prowadzonego przez Ciebie upowszechniania stał się właśnie marketing treści, nie możesz podchodzić do tematu ad hoc. Już na etapie tworzenia strategii komunikacji, ba, już na etapie wnioskowania o pieniądze, powinieneś zastanowić się nad tym, jakie konkretnie działania contentowe będą najlepiej sprzyjało osiągnięciu postawionych celów. Możliwości, tak jak to było wspomniane, jest całe mnóstwo. Możesz rozwijać profile projektu w mediach społecznościowych, gromadząc wokół siebie grupę potencjalnych interesariusz. Możesz postawić produkcję atrakcyjnych materiałów wideo, które rozpromujesz później na YouTubie. Możesz organizować kampanie mailingowe albo wysyłać newslettery do zaangażowanych już wcześniej odbiorców. Wreszcie możesz publikować merytoryczne, wysokojakościowe artykuły. I pamiętaj, nie są to działania wzajemnie wykluczające się, tylko komplementarne.

Posługuj się językiem, który trafi do Twoich odbiorców

Bez względu na to, które narzędzia content marketingu wybierzesz planując działania upowszechniające, musisz pamiętać o dwóch rzeczach podczas ich realizacji. Po pierwsze, wszystkie działania informacyjno-promocyjne prowadzone w ramach projektów europejskich muszą zostać oznaczone zestawem znaków projektowych, czyli tzw. belką projektową zawierającą znak Unii Europejskiej, znak Funduszy Unijnych oraz znak barw Rzeczpospolitej Polski. Niekiedy muszą zawierać także słowną lub tekstową informację o finansowaniu projektu. Zasady te dotyczą również Twojej strony projektowej czy promocyjnych klipów wideo. Po drugie, przy produkcji wszystkich wspomnianych wcześniej materiałów, bez względu na to czy mówimy o stronie internetowej poświęconej jakiemuś zagadnieniu naukowemu, o poście na Facebooku, czy o filmie poradnikowym opublikowanym na YouTubie, musisz pamiętać o plain language! Zgodnie z zaleceniami UE, wszystkie dokumenty i publikacje stworzone w ramach projektów finansowanych z funduszy europejskich, powinny być tworzone przy użyciu tzw. plain language, czyli języka zrozumiałego dla wszystkich odbiorców, bez względu na ich wykształcenie czy zawód. W upowszechnianiu jest to szczególnie istotne. W końcu chcesz, żeby odbiorcy zrozumieli Twój przekaz, prawda? Inaczej, nawet najlepiej zaplanowane działania contentowe będą jedynie sztuką dla sztuki.