Digi Lab

Upowszechnianie, czyli... co? Podpowiadamy!

Dobór grupy targetowej to podstawa działań upowszechniającychUpowszechnianie, upowszechnianie wyników projektu, działania upowszechniające. Są to terminy, z którymi na pewno spotkasz się niejeden raz, jeżeli wnioskujesz o realizację projektu finansowanego z funduszy Unii Europejskiej. To Twój pierwszy raz i nie do końca orientujesz się, co się za nimi kryje? Nic dziwnego, nomenklatura projektów europejskich jest dość specyficzna i chwilę zajmie Ci oswojenie się ze wszystkimi nowymi słówkami. Ale bez obaw! Spieszymy z wyjaśnieniem.

Jak podaje słownik języka polskiego PWN, “upowszechniać” oznacza “uczynić coś popularnym, ogólnie stosowanym”. Proste? Nie do końca. W terminologii projektowej słowo “upowszechnianie” nabiera bowiem nieco innego znaczenia, a przynajmniej bardzo konkretnego kontekstu. W dużym skrócie są to wszystkie działania służące przedstawieniu całej ciężkiej pracy włożonej w rozwój projektu i osiągniętych w ten sposób wyników. W ramach działań upowszechniających będziesz więc musiał dotrzeć do możliwie jak najszerszej szerokiej grupy odbiorców z informacją o zrealizowanych działaniach. Jeszcze bardziej upraszczając: słowo “upowszechnianie” w świecie projektów unijnych oznacza nic innego, jak działania promocyjne, marketingowe, PR-owe lub komunikacyjne. 

Upowszechniać rezultaty projektu należy w taki sposób, aby wybrane grupy docelowe – np. organizacje edukacyjne, bezrobotni, młode matki, mieszkańcy województwa podkarpackiego albo przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej – chciały korzystać albo przynajmniej miały świadomość istnienia “produktów” wytworzonych w trakcie jego realizacji. Bez względu na to, jak sobie te “produkty” zdefiniujemy. Może być to zarówno produkt w znaczeniu dosłownym, jak i usługa, inwestycja w infrastrukturę, organizacja wydarzenia i tak dalej i tak dalej. Jednym słowem, o tym, co udało Ci się osiągnąć w ramach realizacji projektu musi być głośno wśród osób będących potencjalnie nim zainteresowanych i beneficjentów! 

 

Zastanawiasz się co to oznacza w praktyce? Tak naprawdę wszystko zależy od tego jaki projekt realizujesz i jak zdefiniujesz sobie grupę docelową dla prowadzonych działań upowszechniających. Grupa docelowa, nazywana też grupą targetową, to ludzie, do których skierowany jest dany produkt, reklama lub komunikat. Jeśli więc do Twojej grupy targetowej zaliczają się, przykładowo, głównie ludzie młodzi – zapewne będziesz upowszechniał swój projekt za pomocą takich narzędzi, jak reklama banerowa w internecie (np. na Instagramie), reklama w wynikach wyszukiwania czy poprzez popularnych influencerów. Jeżeli w skład grupy targetowej wchodzą głównie ludzie starsi, być może warto sięgnąć po bardziej tradycyjne metody upowszechniania, jak ulotki, plakaty, udział w targach branżowych czy – o ile budżet pozwoli – reklama w radiu. A jeśli z komunikatem chcesz dotrzeć przede wszystkim do reprezentantów konkretnej branży, prawdopodobnie warto będzie rozważyć reklamę na Linkedinie, czyli największej platformie biznesowej w internecie. Wybór grupy docelowej i właściwych narzędzi dotarcia do niej jest kluczowy dla efektywności działań upowszechniających. Niestety, nie zawsze jest to zadanie należące do najprostszych, dlatego warto rozważyć, czy zamiast samemu porywać się z motyką na słońce, nie lepiej sięgnąć po pomoc profesjonalistów, czyli specjalistów od marketingu i komunikacji.  

No dobrze, wiesz już czym jest upowszechnianie rezultatów projektu, ale dlaczego jest ono tak ważne i dlaczego już na etapie pisania wniosku musisz przedstawić swoje plany dotyczące działań upowszechniających? Nieco górnolotnie można powiedzieć, że dobrze zrealizowane działania upowszechniające (z odpowiednio zdefiniowanymi celami, dobranymi grupami docelowymi, narzędziami itp.) to klucz do powodzenia projektu. Projekt, o którym nikt nie usłyszy, to w pewnym sensie sztuka dla sztuki. Upowszechnianie nie tylko sprawi, że o Twoim “produkcie” dowiedzą się jego odbiorcy, ale też pomoże Ci rozszerzyć wpływy Twoje firmy lub organizacji, a także zdobyć i rozwinąć nowe partnerstwa. 

Upowszechnianie, czyli… co? Podpowiadamy!